Falskt linne

Inspirerad av mina stämpelkompisar Eva och Sara har jag testat en ny teknik som heter "falskt linne", som går ut på att man bearbetar pappret så att det ser ut som om man stämplat på tyg. Man använder högblankt/glossy papper och går på ytan med fint sandpapper - först med lodräta styrkningar, sen med vågräta - allt för att få fram intrycket av en vävd struktur. Sen färgar man in bakgrunden med hjälp av DTP (Direct to paper), dvs man stryker direkt på pappret med stämpeldynan eller plockar upp färgen med en svamp. När det är klart kan man om man så önskar slipa lite mer innan man slutligen stämplar huvudmotivet. Så här blev mitt första försök, men absolut inte det sista. Det här var verkligen jättekul! En engelsk beskrivning finns på en av mina favoritsidor, Splitcoaststampers. Det är en fantastisk resurs och en guldgruva när det gäller olika tekniker - allt pedagogiskt och tydligt beskrivet med text och bild. För att inte tala om alla gallerier med kortexempel som finns. Bokmärk den sidan om du inte redan gjort det!

image78

Stämplar från Hero Arts (blomma) och Magnolia (text).

Kommentarer
Postat av: Eva F

Blev jättesnyggt Ingrid! Fina färger.
Kram Eva

2007-07-31 @ 20:45:18
URL: http://evafre.blogg.se
Postat av: Gunvor

Härligt kort! Jag tycker det är läckert med denna tekniken och att det blir så olika fast det är samma teknik.
Kram, Gunvor

2007-08-02 @ 07:04:18
URL: http://gunvors.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0