Jakten på det perfekta julkortet

Jag brukar skicka ganska många julkort till släkt och vänner och det ska förstås vara handgjorda kort - fattas bara annat! Det här med julkort är en tradition som jag gärna vill behålla, för jag vet ju själv hur roligt det är att få kort i brevlådan. I den ideala världen pysslar jag i lugn och ro, men lite glögg och pepparkakor och stämningsfull julmusik i bakgrunden och naturligtvis har jag korten klara i god tid innan jul och kan posta dem med julfrimärke. I verkligheten brukar tyvärr julkortstillverkningen skjutas allt längre fram i tiden och så sitter jag där några sena kvällar strax innan jul och pysslar för glatta livet och naturligtvis får jag posta korten med vanligt porto för att de ska hinna fram i tid ... och i värsta fall är det några som får sina kort först i mellandagarna. Men i år ska det bli ändring på det - den här gången SKA jag vara ute i tid. Har därför redan nu i mitten av oktober börjat fundera lite kring det här med motiv och kompositioner. I och med att jag gör så många ska det vara kort som går relativt fort att göra, men som ändå ser arbetade ut. Det lutar åt någon form av collagestämpel - allt i ett - men ännu har jag inte bestämt mig helt. Fram tills dess visar jag några av tidigare års julkort.

63570-162

Det här var ett ganska så ambitiöst projekt - ett shakerkort med extra dekorationer i form av påklistrade snöstjärnor. Men jag vill minnas att jag inte gjorde så många av den här sorten. Gran och snöstjärnor (?)  kommer från October Stamps och texten från InkyWings.

63570-163

Ett annat år testade jag tekniken Iris Folding, där man lägger remsor av papper enligt ett visst mönster på baksidan av kortet och får denna lager-på-lagereffekt. Pilligt värre, men jättekul. De första korten tog lite tid, men sen gick det av bara farten och jag fick ihop ganska många av den här sorten. Men fortfarande lite väl ambitiöst kan jag tänka så här i efterhand ...

63570-164

Här är ett lite enklare julkort där jag anv'ände den lilla söta tomten från hÄnglar & Wings, som jag klippte ut och fäste på kortet med distanskuddar. Hjärtebakgrunden kommer från Hero Arts.


63570-161

Detta är ett av mina favoriter bland årens julkort - enkelt, men ändå elegant på något sätt. Julkulan är embossad med guldglittrigt EP, utklippt och fäst på guldpapper. Sen gjorde jag ett litet hål och trädde guldsnöret igenom som ett hänge. Fäste sen kulan på kortet med distanskuddar för ett tredimensionellt intryck. Både kulan och textbården är från October Stamps.

Vi får väl se vad jag hittar på i år, återkommer när jag har prototypen klar!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vad mysigt det låter med glögg och pepparkakor och julmusik. Kankse får t aoch tjuvstarta med lite glögg för att få dart på min julkortstillverkning med:-)
Vad många fina kort du gjort under åren!
Tackar för sensast, godmat, skön soffa och trevligt sällskap!
Kramis Anna-Lena

2007-10-15 @ 10:41:24
URL: http://www.scraphonan.blogspot.com
Postat av: Chruss

Hallåj! Stämplarna kom idag Ingrid - tack för superservice!
Prickiga pappiret är ur Basic Greys förra kollektion eller förra julpapperskollektionen kanske man ska säga. Det är ur serien Dasher och papperet heter Snowfall Polar Blue.
Kram
Chruss

2007-10-15 @ 13:07:09
URL: http://chruss.blogg.se
Postat av: Louise(vbg)

Åh, nostagitripp :) hÄnglars tomte var en av de första tomtarna jag köpte :) Och sedan har det bara rullat på:) kramiz

2007-10-16 @ 18:44:25
URL: http://louisevbg.blogg.se
Postat av: sussilull

Vilken rolig vikning av granen! Den gillar jag!

2007-10-16 @ 21:52:58
URL: http://www.sussilull.se
Postat av: Beata Ewa

De var nydelige alle sammen og perfekte på hver sin måte de julekortene dine!!

Ellers har jeg kikket på bilder fra messa - det ser ut som dere hadde det gøy! Så kjekt da! Og kort med bakgrunner laget med brayer og adirondack ink var aldeles skjønne!!

Ha en fin kvaled!!

2007-10-18 @ 20:20:02
URL: http://beataewa.blogspot.com
Postat av: Maria

Vet du att jag har fått många fina kommentarer för vantkortet och jag är noga med att tala om att det är din förtjänst att jag har det:) Tack Ingrid!
Ha en skön söndag!

2007-10-20 @ 23:24:56
URL: http://kramaria.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0