Resist-kort

Kollade i Saras blogg härom dagen och hon hade gjort ett så fint kort med resist-teknik. Blev lite sugen på att "damma av" den tekniken själv och här är resultatet. Det finns flera olika sätt att göra det på, det här är ett av dem: Stämpla motivet med ofärgad dyna och embossa i clear. Bakgrunden kan man sen färga in genom att dra med en dyna direkt över pappret, dutta på färg från dynan med svamp, braya eller spraya på Color Wash. När färgen har torkat lägger man ett vanligt papper på motivet och drar ett varmt strykjärn över så att embossingpulvret smälter och sugs upp av skyddspappret. Jag har ett speciellt litet resestrykjärn som jag bara använder för hobbybruk, säkrast så. Embossingen har alltså legat som ett skyddande lager över motivet som nu fortfarande är vitt. Lite likt batik som jag sysslade med för många herrans år sen ... 



Här har jag använt tre olika nyanser av Disress-dyna som jag lagt på med en svamp. Rut-motivet kommer från Paperbag Sudios och texten från Inkido. Utstansad QK-fågel.



Även detta motiv är från Paperbag Studios och det är samma färger i bakgrunden som förra kortet,

Nu har jag semester - härligt! De närmaste dagarna är det omorganisation av pysselrummet som gäller, ganska radikalt till och med. Ska tapetsera om, sätta upp fler praktiska hyllplan och göra inredningen lite mer enhetlig. Tanken är att skapa den"ultimata" lösningen för denna lilla kammare - åtminstone är det vad jag hoppas och tror. Men allra först måste jag förstås plocka ihop alla mina prylar och flytta ut lite tillfälligt, vilket kommer att bli en stor utmaning i sig ... puh! Återkommer med bilder när allt är klart!

Ha det gott!

Kommentarer
Postat av: Lisa - InkyWings

vi vill se bilder UNDER TIDEN OXÅ så klart!!! Du måste ju visa både före, under och efter-bilder så vi får se skillnaden. ;-)



Btw - hur lyckades du som är så lång få plats i den här förb*** husvagnen? fniss.... jag är ledbruten och sparkar i väggarna överallt.

2008-07-15 @ 07:58:07
URL: http://lisainkywings.blogg.se/
Postat av: Biggan

Tack för kommentarerna i min blogg! Naturligtvis är det OK att länka till min blogg..blir bara stolt! Vilka fina kort du gjort, måste testa den här tekniken! Ska vandra runt här en stund och njuta! Lägger till din blogg på min sida också!



Ha en skön ledighet!

Biggan

2008-07-15 @ 22:34:42
URL: http://www.bigganed.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0