Surdeg



Surdegar finns i både negativ och positiv bemärkelse och för mig är det den senare varianten som gäller just nu! Ikväll har jag nämligen varit på brödbakningskurs i det lilla bageriet på Gunnebo slott tillsammans med ett gäng glada arbetskamrater. Vi har bl a lärt oss massor om olika kända och mindre kända sädesslag. Har du exempelvis hört talas om dinkel, emmer, durum och kamut? Praktisk knådningsteknik ingick i kursen, liksom allmän surdegskunskap.  Många tips och knep delade bagerskan med sig av och trots att jag bakat mycket i mina da'r var det mycket som var nytt för mig. Hur kul som helst! Med hem följde en rejäl kasse med olika sorters bröd och trots att timmen är sen kunde jag förstås inte hålla mig från att testa ett par av sorterna. Mums, så gott det var!

Och som en liten bonus fick vi varsin liten burk vetesurdeg att hålla vid liv och baka nytt på när brödförrådet tagit slut (vilket lär ta ett tag med tanke på det berg av bröd som jag nyss lagt i frysen, se bilden ovan).

Kommentarer
Postat av: Maria

Vad fantastiskt roligt och intressant. Jag har försökt det där med surdeg en gång, jag får nog göra ett nytt försök.



KraM

2011-03-08 @ 08:20:58
URL: http://kramaria.blogg.se/
Postat av: Joanna Paraïso

Åh, vad skoj! Jag har också blivit med surdeg, finns att läsa om på bloggen i inlägget ”Inneboende”. Där hittar du tips om en attans bra bok också, om du inte sett den redan. Köp- och läsvärd. Till och med jag, som faktiskt avskyr att baka, tycker det är roligt :).

Lycka till med vetegrunden!

2011-03-09 @ 17:22:11
URL: http://smoothie.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0