Recept på virkad korg



1. Man knycker en urtvättad t-shirt från makens garderob (fast jag frågade faktiskt innan för säkerhets skull).



2. Man klipper tröjan i ca 1 cm breda remsor och gör ett nystan.



3. Med virknål nr 7 virkas runt-runt till lagom storlek (korgen är ca 22 cm i diameter). Jag följde inget direkt mönster, utan improviserade. Materialet från t-shirten räckte inte riktigt till, så jag fick komplettera med ett par tygstuvar i trikå. Voilà - en korg i sann återbruksanda!

Inspiration till korgvirkningen fick jag bl a här och här.



Känns som om den här bloggen allt mer håller på att utvecklas till en "garnpysselblogg" och kanske innebär det att några nya besökare hittar hit? Förhoppningsvis är det i alla fall inga "gamla" besökare som försvinner... Nu över sommaren ligger jag lite lågt med kortmakeriet, men det intresset är i högsta grad kvar. Det är bara så att jag vill vara ute så mycket som möjligt nu under ledigheten och då passar virkning och stickning perfekt. Papper har ju en viss förmåga att blåsa bort utomhus!

Hoppas att du har en bra sommar - var du än är!

Kommentarer
Postat av: Millasew

Vilken fin korg! Ser ut att vara perfekt att ha garn i (men det är lite svårt att avgöra storleken...)!!!!!

2011-07-16 @ 17:10:30
URL: http://millasew.blogg.se/
Postat av: sussilull

Smart! Sparas till framtida projekt. Jag håller med dej. Min blogg är också mer stick- virkning än kort just nu. Men va sjuttsingen....skapande som skapande :)

2011-07-18 @ 08:35:36
URL: http://www.sussilullolitetill.blogspot.com
Postat av: Gunvor

Vilken härlig idé! Tack för tipset!



Kram, Gunvor

2011-07-18 @ 10:31:33
URL: http://gunvors.blogg.se/
Postat av: Sara-SaGam

Nä men, vilken fin! Någonstans långt inne känns det nästan som jag skulle kunna klara av att göra en sån här. Fast min virk-karriär är begränsad till några blommor en sommar för några år sedan...

2011-07-18 @ 23:02:41
URL: http://sagam.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0