Tekniktester

En regnig semesterdag kan vara den perfekta pysseldagen! I tisdags eftermiddag/kväll testade vännen Sara och jag några tekniker vi varit nyfikna på och så här blev resultatet.



Kort, ask och två olika typer av pappersblommor!



Jag hade sett en beskrivning i den engelska tidningen Craft Stamper som såg intressant ut och till det behövdes gesso. Som tur var hade Sara en burk i gömmorna. Först stämplade man en bakgrund med Adirondackdynor för att sedan styka en tunt lager gesso över. På så sätt blev färgen lite mildare och man fick ett helt annat uttryck. Jag försökte "ruffa till" kanterna med en edge scraper för att få till lite "vintage/shabby look", men det blev ganska mesigt. Jag är ju en fyrkantig "millimeterpysslare" - alltid utrustad med linjal och skärkniv och med symmetri i huvudet - så det här är något jag får öva på!



Nästa projekt var att vika en ask efter den tydliga beskrivningen i Kortmakarens blogg som duktiga DT-tjejen Susanne/Eleocharis satt ihop. Vi härmade exemplet totalt, använde till och med samma stämpel till locket! Ganska stor yta att färglägga, men det var det värt!  Dekorerade lite extra med halvpärlor i mitten på blommorna. Det var lätt och roligt att vika den här asken, så det blir nog fler så småningom.



Här blommar min buxbomsbuske dubbelt upp! Pappersblommor av kaffefilter (till höger) hade jag gjort tidigare tillsammans med Prickiform-gänget, men nu visade jag Sara hur det gick till. En utmärkt instruktionsvideo finns i bloggen Tesa Prickiformar. Sara i sin tur hade snappat upp en teknik att göra vackra rosor genom att vira en pappersspiral och lägga en pärla i mitten. På Svensk Scrapbooking TV finns en beskrivning i videoform. Där kan man för övrigt hitta många andra roliga filmer att kika på; både reportage från olika scrapbookingaffärer och teknikbeskrivningar.

Annars rullar semestern på och jag njuter i fulla drag av att vara ledig. Första veckan har bjudit på jordgubbs/blåbärs/hallon/smultron/kantarellplockning, havsbad, shopping, pyssel, cykelturer, promenader, bokläsning, mässbesök,  bullbak och mycket annat trevligt. Regn och sol om varannat i lagom doser - underbart!


Kommentarer
Postat av: Gunvor

Jättefina - både asken och kortet! Jag håller tummarna för lite regn här snart - för både växterna och pysslet ;)



Kram, Gunvor

2010-07-18 @ 16:46:37
URL: http://gunvors.blogg.se/
Postat av: Sara-SaGam

Vilka fina kort du tagit på dina/våra alster. Jag tog ett foto i mörk kväll som vanligt. Du är så välkommen tillbaka för att "ruffa" mer ;-). Jag gillar ju och avundas ditt sätt att pyssla exakt, något som jag har väldigt svårt för.

2010-07-18 @ 22:28:13
URL: http://sagam.blogg.se/
Postat av: Elina

Vad mysigt det låter! Får vi visa din ask i KM-bloggen?



2010-07-20 @ 15:11:58
URL: http://www.elinasblandning.blogspot.com/
Postat av: Gunilla

Vilka fina saker du har skapat! Den där asken blev jag allt nyfiken på. Får jag allt ta och testa. Tack för inspirationen. Behövs nu när hjärnan håller på att smälta bort, haha!!



Kram//Gunilla

Kikade lite på mallen till asken. Är höjden på locket och själva asken lika stora?

2010-07-22 @ 12:42:36
URL: http://kortnilla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0