Disktrasor



Det här är vad jag har pysslat med de senaste dagarna - virkade disktrasor i lin. Nu tror man kanske att jag blivit riktigt knasig - göra sina egna disktrasor, när det finns fina Wettex-dukar att köpa! Men faktum är att det verkar vara en riktig trend. Linets unika egenskaper att absorbera fukt och sedan torka snabbt gör det till ett mycket lämpligt och miljövändligt materialval. När trasan är smutsig tvättar man den i 60 grader och sen är det bara att börja använda den igen. Och när den så småningom blivit helt utsliten kan man faktiskt lägga den i komposten. Riktigt kretsloppstänkande alltså.

Jag har virkat i limegrönt vävgarn, men det finns många andra alternativ att välja på i garnaffären. Det går åt ca 25-30 g till en trasa. Det är roligt att virka i lin (om än lite stumt) och detta är ett perfekt litet arbete att ha till hands om man får en stund över.



Mönstret till den här trasan hittade jag hos Virkpia (randig trasa).



Här gjorde jag en variant av Virkpias modell "våffelvirkad trasa" som finns på samma sida.



Med reliefstolpar (sid 4) blir det en kraftig struktur i mönstret som "river" bra.

Kommentarer
Postat av: AnnikaS

De är jättefina! Har inte hört talas om detta innan, men kul att jag fick lära mig något nytt.

kram Annika

2011-07-11 @ 08:54:34
URL: http://annikas-kreativa-sida.blogspot.com/
Postat av: mallan

Fina!



Har köpt trasor i lin, kan tyvärr inte virka. Smart idé!

2011-07-11 @ 09:26:41
URL: http://handmadebymallan.wordpress.com
Postat av: Millasew

Vilka fina disktrasor! Jag har sett att det finns en del mönster "därute" på nätet, men har nog inte riktigt förstått vitsen - eller har nog inte satt mig in i alla fördelar som tycks finnas...

2011-07-11 @ 19:05:27
URL: http://millasew.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0