Blockning pågår

 
Man får många fiffiga tips och inspiration när man surfar runt på alla dessa roliga stickbloggar som finns. Ett av dem som jag nappade på är att använda en lekmatta à la "hoppa-hage-typ" som underlag när man blockar det färdiga arbetet. "Blocka" är en term i stick/virkvärlden som innebär att man spänner ut sin fuktiga stickning och formar den som man vill ha den. Speciellt viktigt är det när man stickar spetsmönster, som inte skulle kommit till sin rätt annars. Eftersom mattan är gjord av skumgummi går det lätt att fästa nålar i den. Sen när man är färdig plockar man bara ihop bitarna och de tar inte alls stor plats. Mattan kostar under hundralappen på Biltema - en toppenbra investering!
 
Sjalen på bilden är en modell som jag visat tidigare - en s k Pyttipanna - och garnet jag stickade den med heter Big Trend. Hela fem "Pyttar" snodde jag ihop under julledigheten, snacka om beroendeframkallande stickning!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0