Lessebo Handpappersbruk



På semestern åkte vi en tur söderöver under några dagar och passade då på att bl a besöka Lessebo Handpappersbruk i Småland. Det var verkligen en upplevelse och väldigt intressant att se vilket fantastiskt hantverk det är att tillverka papper. Vi följde med en guidad visning och fick höra om papprets historia, de olika stegen från pappersmassa till färdigt papper, hur det här med vattenstämpel fungerar osv. Dessutom var produktionen igång, om än i begränsad omfattning så här i semestertider. På handpappersbruket gör man mellan 25 och 30 kg papper per dag, att jämföra med det bredvidliggande stora bruket som maskinellt producerar samma mängd papper på blott 10 sekunder! Tanken svindlar. Men så är det också stor skillnad i kvalitet. Det handgjorda pappret håller i minst 300-400 år, medan det fabrikstillverkade pappret bara har en livslängd på 30-40 år.

Det var en alldeles speciell atmosfär i det vackra gamla huset och vi stannade en bra stund och såg oss runt. Dessutom fanns det en fabriksshop med många fina papper i lösa ark, buntar och block. Köpte bl a ett ark där man hade lagt torkade blommor i pappersmassan och ett annat med strimlade Eurosedlar (!). Har inte tänkt göra några kort med dem, tycker bara de är fina att ta fram och titta på.



En rutinerad pappersmakare med många års erfarenhet vet precis hur djupt han ska doppa formen i pappersmassan för att lyfta upp lagom mycket massa till ett papper i en bestämd vikt. Imponerande. På just den här bilden "välter" han över det blöta pappret på en s k guskbräda.



Några ark udda papperskonst på tork.



Efter besöket på Lessebo blev jag väldigt inspirerad och tänkte försöka mig på att göra eget papper här hemma. Min förstående make ställer som vanligt upp på mina olika idéer och infall och har nu varit snäll och tillverkat en form till mig. Jag har också hittat några olika "recept" på pappersmassa på nätet. Får jag till något presentabelt i pappersväg, så kanske jag visar upp det här i bloggen så småningom. Lessebo behöver dock inte vara oroliga för konkurrens ...

Kommentarer
Postat av: Maria

Vad intressant att få se hur man gör papper. Hoppas att ditt försök blir bra.

Jo tack, sommaren har varit väldigt bra men det är allt bra mysigt när hösten kommer också.



KraM

2009-08-26 @ 22:47:54
URL: http://kramaria.blogg.se/
Postat av: Agneta

Det där är ett underbart ställe att åka till. Har varit där ett par gånger och jag kommer alltid hem med papper....som är så fina att jag inte törs använda dem... :S

2009-08-29 @ 14:31:36
URL: http://agge.blogg.se/
Postat av: Chruss

Papper...visst är det ett fascinerade ämne! Var jag än är så ska jag alltid kolla in papper,pennor och böcker!

Vet du, jag köpte en mindre barnsymaskin (köpte en liten begagnad provocraftare men den var kass) som jag har ståendes vid stämpelbordet nånstanns i högarna (hehe) för precis som du säger, den stora är för stor att släpa fram..

2009-08-29 @ 16:35:27
URL: http://chruss.blogg.se/
Postat av: lenislenis

Ja visst är det kul med papper! Hur går det med tillverkningen? Det tar allt en del tid, eller hur?

Jag har faktiskt gått en kurs och tillverkat papper av svamp! Jättekul! Men tid tar det...

2009-09-03 @ 02:02:05
URL: http://lenislenis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0