Kossor på grönbete

Idag har jag och min dotter varit på Kåhögs gård i Partillle och tittat på "betessläpp" tillsammans med två små kompisbarn. Det går i stort sett ut på att man samlas för att titta på när bonden släpper ut sina kor på våren, ett arrangemang som samlar tusentals åskådare på flera av Arlas gårdar runt om i landet. Själv är jag uppvuxen på bondgård med mjölkkor och har haft lyckan att få vara med om detta åtskilliga gånger under min barndom, men det är ju många stadsbarn som aldrig har sett de ystra kossorna skutta ut i gröngräset efter en lång vinter i ladugården.

Aldrig hade jag kunnat drömma om att det skulle komma så många människor! Vi var på plats i god tid innan kl 10, då det var samling, men redan då var det många bilar på åkern = den tillfälliga parkeringen. Som uppvärmning kunde man först titta närmare på en ko, ett får med sina lamm och två små kalvar som stod i tillfälliga inhängnader på gräsmattan, provsitta i traktorer och grävmaskiner och kika runt på gården.

Det bjöds generöst på mjölk och kanelbullar till alla - och det fanns rikligt av varan!



Sen gällde det att hitta en bra plats vid stängslet så vi var redo när det så småningom skulle bli  dags för dagens stora begivenhet kl 11. Vi var ju som synes inte precis ensamma ...



Det blev en ganska lång väntan ... men vi hade våra bullar att mumsa på och mycket spännande att titta på, så tiden gick ganska fort.




Så öppnades äntligen dörrarna och kossorna kom skuttande!



Först var de lite tveksamma, men sen lockade det gröna, goda gräset.





Ja, det var en upplevelse och en härlig dag!



Och efter alla riktiga kossor kommer en stämplad tjur (!) från hÄnglar och stÄnglar. Upplägget och idén har jag lånat från ett kort som hÄngla-Marie hade gjort till en mässa för ett par år sen. Tyckte det var så fiffigt med utstansat QK-gräs runtom som en ram.

Ha en fortsatt skön helg!

Kommentarer
Postat av: Maria

Jag körde förbi på motorvägen och såg... :)

Den tjuren är för underbar och så passande med gräset.



Ha en skön söndag!



Maria

2009-05-10 @ 11:45:22
URL: http://kramaria.blogg.se/
Postat av: Lisa - InkyWings

Haha... vilken underbart mysig tillställning!

Har nog aldrig sett ett "riktigt" kosse-släpp fast man i princip bor på landet. Blir nog aldrig i den mängden här uppe på gårdarna. ;-)



Däremot har vi ju vårt hingst-släpp uppe i Böle i närheten, nu blev jag riktigt sugen på att åka dit i år. Tyvärr tenderar det folksamling och kostar en slant just den dagen, men det kan det vara värt kanske...(om det är fint väder)



Kram på er där nere!

2009-05-10 @ 20:12:50
URL: http://lisainkywings.blogg.se/
Postat av: zizzi

Va kul med kossera.....

Fint kort oxå! Kram tillbax// Cissi

2009-05-10 @ 23:01:16
URL: http://cissi74.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0