Tillbaka där det började

Sommaren 2001 hölls den allra första svenska stämpel- och scrapmässan i Dalarna med InkyWings som arrangör. Som nybörjare i hobbyn var det väldigt lockande för mig att åka upp och det är jag verkligen glad att jag gjorde. På tågresan från Göteborg hade jag sällskap med min nyfunna stämpelkompis Camilla och i Borlänge lånade vi min systers bil och åkte ut till Rälta, denna idylliska lilla dalaby. Själva mässan ägde rum i bystugan och det var totalt ca 15 entusiaster från Sverige och Norge som hade mött upp för helgens arrangemang, som i ärlighetens namn mer liknade en träff än en mässa. Antalet besökare kunde nämligen räknas på den ena handens fingrar eftersom hobbyn fortfarande var ganska ny och okänd. 

Det blev tillfälle att prova på flera nya stämpeltekniker som gav mersmak, men den absolut största behållningen med träffen var att jag lärde känna nya vänner, bl a Lisa, Sara och Gunvor.



Här är nästan alla deltagare vid den första minimässan i juni 2001. Själv sitter jag längst till vänster i den mittersta raden. Bilden publicerades också i den amerikanska stämpeltidningen The Rubber Stamper tillsammans med en artikel som hade rubriken "The world's tiniest stamp convention".

(Jag har lånat bilden från Saras blogg och det här inlägget.)


Årets mässa, som numera hålls i Leksand,  var alltså den 10:e i ordningen och även om jag varit med flera gånger sen starten kändes det lite extra roligt att åka just denna gång. Jag hade inte heller några speciella uppgifter i år, så jag kunde lugnt strosa runt och shoppa hos företagen och sitta vid pysselborden i anslutning till mässan. Så värst mycket pysslat blev det nu inte för lördagen bjöd på 30 graders värme ute och inomhus var det förstås ännu varmare. På söndagen något svalare och ett välkommet regn föll på förmiddagen. Det var lite svårt med koncentrationen, trots att vi försökte svalka oss med nyinköpta fläktar från Clas Ohlson och drack litervis med vatten. Sen är jag också en riktig ensampysslare och får sällan till något utanför den egna kammaren, så särskilt förvånad är jag inte. Fyra ynka kort blev resultatet, men jag fick mycket inspiration till fortsatt skapande hemmavid. Jag träffade på flera bekanta i vimlet och det är förstås alltid roligt. Bilder från mässan finns bl a i Elisas blogg.



Sara och jag på den sprillans nya ångbåtsbryggan i Rälta, alldeles nedanför Lisas hus. Familjen Nygårds hade mycket generöst öppnat sitt hem för hela 12 (!) övernattande gäster denna helg. Tusen tack för er gästfrihet!



Framför oss ligger Österdalälven, blank som en spegel.



Min dotter på morgonpromenad på Sjöbotten i Rälta. Så vackert och fridfullt.



Ett av korten jag totade ihop på under helgen. Blomma från Tim Holtz (inköpt på mässan) och text från Kortmakaren.

Kommentarer
Postat av: Sara-SaGam

Underbart!

2010-07-06 @ 21:28:06
URL: http://sagam.blogg.se/
Postat av: Carro

Underbart roligt och få se och läsa hur det såg ut den där första gången. Och tänk vilken skillnad mot idag! =)



Underbara kort! Ja jag är nog oxå en ensampysslare har jag insett.....Får inte mycket gjort bland andra. ;-)



Ha det gott vännen!

Kram!

2010-07-08 @ 01:06:13
URL: http://camile.blogg.se/
Postat av: Elwa

Så kul att se det här fotot på er! Jag var med första gången (för mig) i Rälta, bystugan. Gången därpå så höll man till i Sveasalen.

Vilka fina foton du har tagit! Tyvärr tog jag bara ett fåtal, tror jag skyller på värmen...

2010-07-12 @ 06:23:25
URL: http://elwa.se/galleri
Postat av: Angela

Vad kul att få se och läsa! Det har ju hänt en del sedan dess... :)

2010-07-12 @ 18:07:15
URL: http://trivsammastunder.blogspot.com
Postat av: tea

Minnenes melodi. Rart å se igjen bildet, som jeg tok den gangen for så kjempelenge siden. Du verden, som stempelskandinavia har utviklet seg siden da. Alt har blitt bedre, men var det ikke likevel nesten bedre den gangen, undrer Tea, som både tok bildet og skrev artikkelen i The Rubber Stamper. Nå finner du meg som fast spaltist i Norsk Stempelblad, om du noen gang får tak på det.

Hm, neste gang tror jeg sannelig jeg skal skrive om treffet på Insjön. Julinummeret, hadde ikke det vært kult?

2011-05-02 @ 21:59:57
Postat av: tea

Så roligt å se igjen bildet sitt! Du husker kanskje at det var jeg som tok bildet og skrev artikkelen i The Rubber Stamper - som forøvrig ikke betalte honorar, det ble jeg arg for, gitt. Men det tok ikke gleden bort over et hyggelig treff, jeg ser tilbake på disse samlingene ved Siljanstrakten med stor glede, ja nesten vemod. Det var den spede starten på noe som ble ganske digert i scandinavia.

Sjøl er jeg forøvrig å 'treffe' som fast spaltist i Norsk Stempelblad, om du noen gang leser det. Og etter at jeg fant dette bildet først hos Ingrid og nå hos deg, tror jeg faktisk at jeg vet hva julispalten min skal handle om.

Stor klem/kram fra gamle, gode Tea

2011-05-02 @ 22:08:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0